Dit is leuk!! - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu Dit is leuk!! - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu

Dit is leuk!!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg

11 Augustus 2008 | Palau, Koror Town

Lieve Mensen,

Ik ben nu ruim 3 weken in Palau. Men zegt dat je binnen 3 maanden weet of Palau voor jou is of niet. Ze hebben het natuurlijk niet over de vakantiegangers of touristen. Die blijven wel terug komen als ze eenmaal geweest zijn. Nee, ze hebben het over de mensen met een werkvergunning. Dus waar ben ik dan nu na 3 weken? Eerlijk gezegd heb ik geen 3 maanden nodig om te weten of ik er voor een bepaalde tijd kan blijven, 3 weken is genoeg. Ja, ik ga het wel redden voor een jaar, veel verder vooruit wil ik niet denken. Er kan tenslotte een hoop gebeuren in een jaar.

Het duiken wordt alleen maar beter. Ik ben naar Pellilu geweest, dit is een van de zuidelijke eilanden waar de stromingen vreselijk kunnen zijn, met vreselijk bedoel ik dat het de beste zijn want dan komt het grote spul een kijkje nemen. Ik had pech want de stroming op de ‘Express’ draaide net voor onze ‘hooking spot’, dit is een plek vol tegen stroming in, waar je met een haak je zelf aan het rif vast haakt of vast houd met je handen. De langzaam zwemmende en 2 meter grote Merlijn maakte het meer dan goed. Op Blue Corner bij Ngemelis zijn de grijze rifhaaien zich aan het voortplanten. De vrouwtjes, maar ook sommige mannetjes zitten vol met bijten. Ja, haaiensex is niet de meest romanische manier van sex.
Ik moet wel over de duiken praten, want ik heb al ruim 2 weken geen vrije dag gehad en voorlopig zit dat er ook nog niet in. Ach het leven van een duikinstructeur......

In oude samenleving van Palau werden de 4 machtigste clan chiefs in een district, door de vrouwen gekozen. De vrouwen die door geboorterechten het meeste te zeggen hadden, maar je kon je ook opwerken door persoonlijke prestaties in een clan. Wanneer een man met een vrouw trouwt, leent hij als het ware de vrouw en later eventuele kinderen, van zijn schoonfamilie. Hij ‘betaald’ met voedsel en de zogenaamde moneybeads. Deze worden overigens nog steeds gebruikt bij geboortes, begrafenissen en voor het bouwen van een huis.

Het samenkomen van een clan werd in een Bai gedaan. Een gemeenschapsruimte betaald door de chiefs. Elk dorpje heeft minimaal 1 Bai, met een geestenhuisje ernaast. Een chief had meestal zijn eigen Bai waar hij vergaderde met andere chiefs. Hier werden vrouwen niet toegelaten. In de gemeenschappelijke Bai werden vaak cursussen gegeven van het bouwen van een huis tot seksuele voorlichting aan kinderen, maar ook er werd ook gefeest. Zo stuurden andere dorpen hun Bai vrouwen om de mannen te vermaken met verleidelijke dansen. Hier volgden geregeld bruiloften uit voort. Zowel de binnen als buitenkant is volledig beschilderd met bont gekleurde tekening die verhalen vertellen over bekende geesten, lokale helden, oorlogen, maar ook veel seksgetinte verhalen. In begin 1900 maakte een duitse professor foto’s van de lokale Bai, hier is boven de ingang een naakte vrouw met haar benen gespreid, uit hout gesculptuurd te zien. Er waren er ooit 4 van op Palau. Deze zijn nu in een museum in Duitsland.

De haaien zijn trouwens niet erg bijterig naar duikers, dus wees maar niet bang er zijn ook hele kleintjes, die zal je willen knuffelen.

Veel liefs en houd me op de hoogte van jullie belevenissen.
X NicX


  • 11 Augustus 2008 - 07:18

    Ans:

    Ik zou zeggen niet knuffelen, ook die kleintjes niet. In een vorig bericht had je het al over hitserige mannetjes, uit de buurt blijven dus. Liefs XX

  • 11 Augustus 2008 - 09:12

    Judith:

    Haai Nic,

    Super leuk om te horen dat het zo bevalt daar!
    En fijn dat je in maanden denkt in plaats van jaren!!
    Ik mis nog wel de foto's!!! en hoe is het met filmen?

    Veel liefs Juud

  • 11 Augustus 2008 - 09:43

    Merel:

    was even bang dat je zou gaan schrijven: ,ik ga over een week terug naar nederland...'
    En nee, ik ben nog steeds niet gerust over de haaien.

  • 11 Augustus 2008 - 14:05

    Theo & Noor:

    lieve lieverd,
    wat heb je mooie verhalen! het klinkt als een ontspannen oord, mooi en rustig. en daarbij kan je heeeeeeel mooi duiken? en mijn interesse is wel gewekt door die haaiensex. toch ff googelen!! ;) zit je samen met adam in 't appartement? ben benieuwd hoe het is om hem weer te zien... onze vakantie was heerlijk, lekker surfen aan de franse kust en heel ijdel een bruin kleurtje kweken!
    dikke kus en geniet.... blijf je schrijven ??

  • 12 Augustus 2008 - 09:55

    Hanny:

    Klinkt goed Nic. Wil wel een foto van zo'n huisje zien!!

  • 12 Augustus 2008 - 15:24

    Wouter:

    Ik moet nog :
    - 6 dagen werken
    - 9 nachtjes slapen
    - 24 uur in een vliegtuig zitten.
    Hoe zo ik ben toe aan vakantie!!!

    Tot over bijna een weekje!!!

    Is ons bedje al opgemaakt? Pepermuntje op het kussen?

  • 02 September 2008 - 18:31

    Farahilde:

    Hoi Nicole,

    Weet je of je ook kunt kitesurfen op Palau?
    Is er wind?
    Ik was wel benieuwd, bij geen wind gaan we in ieder geval duiken.
    Fijne tijd daar!

    Farahilde
    freija [at] yahoo.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palau, Koror Town

Duiken in Palau

Recente Reisverslagen:

25 November 2009

Het dagboek van een ex- nicotine junk

12 Oktober 2009

Lang weekend

11 September 2009

Ik ben verliefd!

30 Juni 2009

Pa en Ma in Palau

23 Mei 2009

Tigersharkcity!

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 34058

Voorgaande reizen:

25 September 2010 - 31 Augustus 2011

Palau voor het eggie

15 September 2010 - 25 September 2010

Vakantie!!!

22 Juni 2010 - 21 September 2010

Palau vernieuwd

21 Mei 2010 - 20 Juni 2010

Surfing In The Land of Down Under

08 Juli 2008 - 21 Mei 2010

Duiken in Palau

24 Juli 2009 - 08 Augustus 2009

Home sweet home

Landen bezocht: