Tigersharkcity! - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu Tigersharkcity! - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu

Tigersharkcity!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg

23 Mei 2009 | Palau, Koror Town

Lieve Allemaal,
Hier weer eens een berichtje uit paradijs. En wat heb ik een verhaal te vertellen! Donderdag morgen krijgen we een telefoontje van een Palauaan, hij verteld dat er een walvis is aangespoeld dichtbij Peliliu. Aangezien Mandy, mijn baas, toch al zou gaan duiken, moesten we dit natuurlijk verder gaan onderzoeken. De duizende seabreams die samen komen konden wel even wachten.

De walvis ligt ver van het rif af, in het ondiepe, we kunnen het net aan herkennen als een walvis, als we door een verrekijker kijken. Terwijl we aan het kijken zijn, zie ik ineens een schaduw, TIJGERHAAI!!!
Er blijken verschillende haaien rond te zwemmen. Mandy, Henni, Pat en ik grijpen onze duikspullen en springen gewapeld met een stok het water in. Niet dat die stok veel kan doen tegen een aanval van een tijgerhaai, maar het geeft ons een soort gevoel van veiligheid. Algauw zwemt er een mega groot vrouwtje op ons af, maar zodra ze ons ziet/voelt draait ze zich om en zwemt weg. Dit gebeurd een keer of 10, maar echt heel dichtbij komen ze niet. Het zijn minstens 5 verschillende haaien.

Het tij komt in, dus nu kunnen we met de boot helemaal om het rif heen naar de walvis. Het blijkt een baby spermwhale te zijn van ongeveer 25 foot. Het schijnt nogal te stinken, maar daar heb ik natuurlijk geen last van. Het water ziet rood van het bloed dat uit de walvis stroomt. Er zijn duidelijk bijtafdrukken te zien van haaien. De staart is grotendeels weggevreten, de darmen drijven op het water en liggen half op het kadaver. Vet drijft op het water en druipt uit de huid. Er gaat zoveel door me heen, ik kan wel huilen voor het sterven van de kleine walvis ik kan wel schreeuwen van geluk dat ik dit mag zien en meemaken!

De foto's die Mandy gemaakt heeft zijn wel oke , maar allemaal te ver weg. Dus we 'moeten' terug. Dit vindt niemand erg natuurlijk. Als we aankomen op de plek waar we de baby hadden achtergelaten is er geen teken van te zien. We varen verder naar het zuiden en kunnen haar zien liggen, dichter bij het rif, maar niet dichtbij genoeg om er weer naar toe te gaan. Dit keer concentreren we op de tijgerhaaien. Continue schreeuwd er iemand, daar is er 1, daar is er 1!
Dit keer is het tij uitgaand en het bloed stroomd over het rif waar de tijgerhaaien proberen over het rif te komen naar de walvis.

Ik hang aan de ladder van de boot, met 1 hand aan de ladder en in de ander een camera. De haai kijkt me aan, het voelt alsof ie in mijn ziel kijkt, me inzich opneemt en besluit dat ik niet intressant ben en zwemt weg.

Vervolgens springen we allemaal het water in. Het gedrag van de haaien is totaal veranderd. Het zicht is een stuk slechter en daardoor veel moeilijker te zien waar ze zijn. Door de geur van het bloed maakt ze drijgender. Niet agressief, maar nieuwsgierig en ze komen veeeel dichterbij.

Nu weten we dat de meeste ongelukken met tijgerhaaien gebeuren in ondiep water met slecht zicht. We zorgen dat we op een minimale diepte van 5 meter zitten en dekken elkaars ruggen. Op ongeveer een meter afstand draait een van de haaien bij me weg. Mijn hart is op tilt en ik kan het wel uitschreeuwen van geluk. Oog in oog met een tijgerhaai en niet 1 maar wel minstens 6 verschillende en ik leef nog!!!:-)

Als ik na deze fantastische dagen eindelijk mijn oogjes sluit, zie ik maar 1 ding, HAAIEN!!!

Heel veel liefs NicX






  • 23 Mei 2009 - 09:24

    Judith:

    Mijn God!!
    Heftig zeg, maar ook wel heel mooi om dit zo te zien.
    Endemol heeft al gebeld en is geinteresseerd in de filmrechten ervan.
    Volgende keer je filmcamera mee!! Had graag je ademhaling willen horen toen die haai op je afkwam.

    Veel liefs en laat nog eens die jurk zien!
    joep en judith

  • 24 Mei 2009 - 06:21

    Ans:

    Doe je wel voorzichtig, onze reis is geboekt. We willen je nog wel gezond en heel zien. Wij hoeven tocht niet met deze haaien te duiken hé. Tot over 2 weken......XXXXX

  • 24 Mei 2009 - 08:41

    Merel:

    ik dacht dat jij zo graag je ouders wilde zien? moet je niet van deze gekke acties uithalen!
    Mooi dat je foto's er op hebt kunnen zetten!

  • 24 Mei 2009 - 08:49

    Hanny:

    Dit is wel heel bijzonder. Maar goed dat niemand wist dat je daar zo rond keek. Ik kan me voorstellen dat je ontroerd bent, geweldig!!!

  • 24 Mei 2009 - 08:59

    Theo:

    lekker zo'n verhaal.
    Je zult maar degene die dit schrijft lief en leuk vinden !!!!!

  • 25 Mei 2009 - 07:42

    Esther:

    Zoals je leest, en hoop ik ook weet, houden er heel veel mensen heel veel van jou dus wil je ajb niet meer van die gekke dingen doen??!
    Wel heel mooi om te lezen. Je hebt het heel mooi geschreven!
    Ik las je verhaal vol verbazing voor aan mijn collega en die zei 'ze heeft wel ballen'. Ja, dáár kan ik natuurlijk niks aan toevoegen! Maar euh, doe maar iets minder..

    veel liefs
    xxxxxxxxx

  • 08 Juni 2009 - 14:08

    Merel:

    en nog iets hoe heb je dit allemaal ophet net kunnenplaatsen? heb je eindelijk snel internet of had je een week vrij?
    morgen vertrekken je ouders!!!

  • 08 Juni 2009 - 18:13

    Susan:

    Jemig Nicole wat een heftig verhaal. Had het al van je vader gehoord maar zoals jij het beschrijft moet ik bijna mijn adem inhouden. Denk je er wel aan dat je ouders je nog willen zien straks als ze aankomen in Palau. Blijf vooral VOORZICHTIG doen.
    Dikke kus
    susan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palau, Koror Town

Duiken in Palau

Recente Reisverslagen:

25 November 2009

Het dagboek van een ex- nicotine junk

12 Oktober 2009

Lang weekend

11 September 2009

Ik ben verliefd!

30 Juni 2009

Pa en Ma in Palau

23 Mei 2009

Tigersharkcity!

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 33129

Voorgaande reizen:

25 September 2010 - 31 Augustus 2011

Palau voor het eggie

15 September 2010 - 25 September 2010

Vakantie!!!

22 Juni 2010 - 21 September 2010

Palau vernieuwd

21 Mei 2010 - 20 Juni 2010

Surfing In The Land of Down Under

08 Juli 2008 - 21 Mei 2010

Duiken in Palau

24 Juli 2009 - 08 Augustus 2009

Home sweet home

Landen bezocht: