Babeldaob - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu Babeldaob - Reisverslag uit Koror Town, Palau van nicx - WaarBenJij.nu

Babeldaob

Door: Nicole

25 April 2009 | Palau, Koror Town

Lieve Allemaal,

Na een nogal druk hoogseizoen, begint de drukte nu af te nemen en is er meer tijd om te 'spelen'.
Zo gebeurde het dat ik een heel weekend vrij was, van vrijdag t/m zondag. Nou is Palau niet erg groot en kan je het grote eiland Babeldaob in een ruim uur rondrijden. Maar vervelen hoef je, je niet. Ik heb 2 huisgenoten die de andere kamer huren, Alice en Paul, beide uit Engeland. Ze werken op een liveaboard en zijn normaal eens per week op land, behalve als er een week of meer geen gasten zijn.

Afgelopen vrijdag was het Alice's verjaardag en we besloten met wat vrienden te gaan duiken. Natuurlijk op de top duikplekken. Heerlijk om niet op mensen te hoeven letten en iets speciaals te moeten vinden. s'Avonds was er feest, in Kramers natuurlijk, waar anders. Jane (de vrouw van de eigenaar) had een taart geregeld en met een groep hadden we een storyboard laten maken. De perfecte gelegenheid om mijn nieuwe jurk, gemaakt door Alice, te dragen. Een groot succes en ik ben gelijk geinspireed om zelf weer eens wat te maken. Ik houd je op de hoogte. Het feestje was ook super iedereen was flink aan het dansen.

Na heerlijk te hebben uitgeslapen ben ik met een vriend naar Babeldaob vertrokken. De hoofdstad Melekeok, is eigenlijk een heel klein dorpje met een winkel en een deli. Er is een lange pier die net niet tot het rif reikt, maar je kan er snorkelen en er wordt hier veel gesurft. O ja er zijn ook bungeloo's. Heel simpel 2 kamer, douche, toilet, koelkast en 1 pit om je eieren te bakken. Alles wat je nodig hebt. Er is geen toerist te bekennen en het is er heerlijk rustig. We verkennen het dorpje, mensen zitten allemaal buiten en praten met elkaar of staren voor zich uit. Er hangt een gemoedelijke sfeer. De volgende ochtend, gewapend met snorkel spullen, lopen we de pier af. Onderweg worden we een aantal keer gewaarschuwed voor de stroming, het is nogal sterk. Maar we zijn goede zwemmers en weten wat te doen als we worden meegesleurd. Plus er zijn mensen aan het vissen die een oogje in het zeil houden. Het valt allemaal mee, onze freedive fins zijn powerfull genoeg.

Net nadat de eieren gebakken zijn valt de stroom uit. De stroom is een probleem voor alle eilanden hier. De meeste generatoren die zorgen voor de stroom in Palau zijn oud en werken op halve kracht of gewoon niet. Vandaar dat we een aantal uren per dag geen stroom hebben. Het bedrijf heeft een schema opgesteld wanneer welk gebied stroomloos is, maar Palau zou Palau niet zijn als ze het zouden volgen. Geen peil op te trekken dus.

We rijden door een heuvelachtig landschap, overal is het groen. Er zijn 3 monumenten voor gevallen soldaten, 2 uit Japan en 1 uit de US. Het monument voor Japanse boeren is prachtig en we besluiten de zonsondergang van hieruit te zien voordat we terug naar Koror gaan.

3 Dagen lijkt niet lang, maar het voelde alsof ik een week op vakantie was, heerlijk uitgerust kon ik een nieuwe groep duikers wel aan. 10 Amerikanen voor 5 dagen. Ook die zijn nu vertrokken en ik heb alweer een dag vrij, morgen tenminste.
Mmm wat zal ik morgen eens gaan doen?

Veel liefs,
NicX

• 25 April 2009 - 12:59

Merel:

heb al gelijk geen medelijden meer met je!
    Een taart bij kramers? beter dan de taart die we denny hebben gegeven? hoop het wel voor je? En een jurk? Heb je die mooie jurk die we samen hebben gekocht ook al aan gehad??
    geniet van je vrije dagen!
    grtjs merel

• 26 April 2009 - 06:41

Ans:

Wat heerlijk om zo je vrije dagen door te brengen. Leuke foto van je, maar waarom niet één met jurk??? Veel liefs, grtjs Ma.

• 01 Mei 2009 - 08:54

Judith:

Ben ook erg benieuwd hoe die jurk eruit ziet!
    Dus meer foto's aub en hoe staat het met het filmen? liefs jud

• 02 Mei 2009 - 17:43

Noor:

he muscle-woman!
    wat klinkt het heerlijk, als een echt paradijs! een bungalow op een plek waar bijna niemand is, bestaat dat nog? ;) helder water, warm zonnetje, een maatje om mee te snorkelen... wat wil een vrouw nog meer?
    (oke, een op maat gemaakte jurk maakt het plaatje compleet... een echt prinsesje hehe)

Klinkt fijn en ben blij dat je je zo goed vermaakt. daarbij denk ik dat je als dolFIJN geboren had mogen worden! je bent mee ronder water dan erboven ;) lekker he?

geniet fijn en je hoort het wel wanneer je naar huis MOET komen.

dikke kus, Noor

• 02 Mei 2009 - 18:54

Hanny:

Ik had minstens een fot met jurk verwacht!! Die staat bij het volgende bericht?? Lekker om af en toe een paar dagen voor jezelf te hebben.
    liefs!!